Fra ferien i Nord Norge- "Grimstad" 2009

26.06-14.07.09

Som dere sikkert har oppdaget, har hjemmesiden min vært nede en stund fordi jeg ikke har fått lastet opp sidene og bildene. Har begynt med et nytt program, smart FTP, som jeg ikke har vært helt fornøyd med, men håper det blir bedre etterhvert. Av den grunn blir det derfor en bildesamling av de ulike turene jeg og Glenn har vært på. Jeg gikk totalt 19 fjellturer, på de 24 dagene jeg var der nord. Glenn var med meg på 8 turer, hvilket er veldig bra, for han gikk alle de lengste turene, og får med det et velfortjent Fjelltrimkrus:-). Grensen for de under 12 år, er 6 ulike turer.

Så nå har vi begge god kondisjon:-).

Hele ferien her nord har vært fantastisk. Været har vært fint, har ikke brukt regnbuksen en eneste dag, og selv om ikke jeg har kunnet sole meg særlig mye, har det vært nydelig. Det er så lyst ute bestandig, og naturen er som sagt fantastisk. Det var ikke en glad Laila som vendte nesen sørover igjen, men til neste år håper jeg å være her i mange flere uker.

Kveldene har gått med til kortspill til langt på natt, sammen med min mor, min tante og min kusine. innimellom har det også dukket opp andre som har vært med oss.

Kos dere med bildene under:-)

Tur nr.6 Rundhaugan

Dette var en veldig fin tur, og ikke altfor tung heller. Den gikk store deler i skogsterreng, i motsetning til de fleste andre turene som gikk i fjellterreng. Litt oppover gikk det store deler av turen, men det var ikke de helt bratte partiene, så det var en fin tur å gå for barn. Været var ikke det beste denne dagen, men det var likevel en fin opplevelse, og Glenn var veldig glad for at han nå hadde gått 6 ulike turer, og vil få fjelltrimkruset.

Litt kos på toppen må man ta seg tid til, men ikke så lenge:-)

Tur nr.5 Rallarmarsjløypen

Denne turen var ekstremt krevende, og jeg var livredd både for Glenn og hundene den siste timen av turen. Grunnen var farlige broer som måtte passeres, stup som gikk rett ved siden av stien, kun et lite gjerde mellom som ikke beskyttet noen, og tildels glatte, med sleipe partier. I tillegg har jeg høydeskrekk, så jeg var utrolig glad da vi alle var trygt nede igjen!! Her kommer jeg ikke til å gå flere ganger, selv om utsiktet var helt fantastisk. Glenn har ikke høydeskrekk så han var ikke redd, men han gikk nå heldigvis veldig forsiktig når jeg sa det til han.

Håper bildene med tekst under får fram hvor lang og bratt turen var. Vi brukte ca 2,5 timer opp, og to timer ned igjen. Glenn var utrolig flink på denne turen.

Vi skal helt opp til toppen der, samt gå videre opp og bortover mot høyre, langs kanten av fjellryggen.

Her er den første trappen vi møter, den er bratt, og litt skummel for noen:-), men ikke for Glenn:-)))

Safir er på toppen av trappen

Her er vi komt ca 1/3 av turen, og allerede nå er det ganske så bratte partier

På toppen der gikk vi, og vi fulgte fjellryggen hele veien mot høyre, og rundt fjellet, så dere kan lett se nå hvorfor jeg var redd. Det var stupbratt rett ned.

En av broene vi måtte over. Ikke akkurat så veldig sikker, men fossefall på begge sidene, som dere ser på de to andre bildene. Verst var det kanskje å gå over med hundene her. Var redd de skulle hoppe uti, særlig Baron, og det hadde ikke gått bra.

Ganske sleipt her

Vi er kommet et stykke oppover her

Bratt..................

Her kan dere se stien et stykke nedover

Rart jeg hadde høydeskrekk?

Her var det stup rett ned

Her var jeg på toppen, men jeg var så redd at jeg bare fortet meg å bli ferdig med bildene så vi kunne gå ned igjen. Uten sikring, var det stup rett ned, rett bak meg.

Fra fjellturen i spilderdalen til toppen Holmhaugan sammen med Glenn. Dette er en lang og ganske så krevende tur både for store og små. Men opplevelsen er fantastisk:-).

Tro det eller ei, men det er faktisk Glenn som har bakt disse skillingsbollene. Riktignok har jeg sagt hvor mye han skal ha i av ulike ingredienser, men resten målte han, og blandet og bakte han ut selv. Han elsker å bake, og så har han en mamma som er kjent for å være flink til det:-), så da blir han og flink:-)))

Glenn sine første skillingsboller. Ikke verst resultat:-)

Tur 2 til Glomneset. En lang tur helt ut til et nes og et fyrtårn som stod der. En kjempeflott tur, selv om vi mistet litt stien mot slutten, men vi kom nå frem til slutt:-).

I begynnelsen var det endel bratte partier

Laaangt frem der skal vi, helt ut til enden av skogen

Postkassen, endelig...:-)

Tenk, helt der ute har vi vært....

Tur nr.3 til Spannslivatnet. Dette er en tur som går rett oppover, og kun oppover i sjeldent bratte stigninger. Turen er ikke så lang, vi brukte ca 1 time opp og ned igjen, men den er svært krevende, så den er ikke en tur for folk med dårlig hjerte eller lungekapasitet:-). Det var veldig tett tåke denne dagen, så vi så omtrent ingenting. Denne dagen gikk vi en fjelltur til rett etter denne, - opp til Grimstadskaret,  så dette ble en god trimdag:-)

Tur nr 4 til Grimstadskaret. Dette er en super tur for mindre barn. Jeg og Glenn brukte ca 40-45 minutter opp til toppen i år, men det er kun småstigninger hele veien, så dette er en tur alle kan klare, unge som gamle. Glenn gikk opp hit for første gang da han var 3 år.

Da var vi oppe på fjell nr.2 denne dagen. Litt slitne var vi begge to pga. den andre turen satt litt i beina:-).

Torsdag 25.06.09

En fantastisk dag med sol fra klar himmel. I varmeste laget da jeg igjen gikk på tur opp spilderdalen. Kun med noen få bilder i dag, da jeg la ut så mange i forgår. Men i dag var det solskinn. Ikke bare jeg som syntes det var varmt. Hundene badet så ofte de kunne:-), og verst var det nok for Safir som bar på kløven.

Ellers paret nå Baron og Luna igjen i dag, så får vi se om jeg gjentar det en gang til i overmorgen, eller om hun begynner å bli ferdig. Hun står enda, så det er ikke så enkelt å vite.

Ellers opplevde Glenn å nesten klare å skrive ord i dag ved hjelp av å si ordet langsomt. Dette har han lenge slitt med å forstå, men i kveld skjønte han det helt tydelig mye bedre. Lesekoden har han ikke skjønt, men det kommer kanskje snart det også. Han begynner jo på skolen til høsten, og hadde så lyst å lære mest mulig denne ferien. Så han ble kjempeglad da han begynte å forstå:-), og det ble jeg og.

Onsdag 24.06.09

Ny fjelltur, denne gangen på et fjell på Ørnes. Jeg skulle opp til Svartvasshamran. Været var noe truende i begynnelsen, men etterhvert klarnet det opp og det ble en kjempeflott tur. Turen er endel mindre krevende enn den jeg hadde i går, men den er kjempefin, og jeg valgte den lengste sløyfen. Jeg og dyra gikk opp og løp ned igjen, så jeg kjente det i beina ja:-)

Sliter med hjemmesideprogrammet mitt, så hun som hjelper meg må snart begynne å bli lei alle telefonene. Men TUSEN TAKK Monica:-). Men pga dette, får jeg heller ikke lagt ut alle bildene jeg kunne ha gjort, men dere får nå et inntrykk.

I kveld grilet vi med deler av den store familien vår vi har her nord på mamsen sin side. Vi tente også et stort bål, sankthansbålet, en dag for sent, men det var i kveld været var fint.

Tirsdag 23.06. 09

Da har jeg endelig vært på min første fjelltur:-) i Spilderdalen. Bruker alltid å begynne på denne turen, for å sjekke ut kondisen, for her får man virkelig ta seg ut. Deler av strekningen går rett til værs, det er virkelig bratt. Har prøvd å ta bilder av det, men det kommer ikke frem på bildene hvor bratt det virkelig er. Safir ble utstyrt med kløv, det er veldig praktisk for meg:-), ingen sekk på ryggen:-)))). Baron var også med, han trenger å strammes opp. Kondisen var bra den i forhold til tidligere år, så det var en god følelse.

Under følger bilder fra turen, og selv om det ser litt mørkt ut, er overskyet vær det beste når man skal gå såpass krevende turer:-).

Safir er klar.....

Her er vi nede ved startpunktet. Veien rett fram følger veien vi i stupbratte bakker, fram til det flater mer ut nærmere første topp.

Her var noen som ikke var fullt så begeistret for vårt selskap.

Slik er veien i ca 35 min, før man går inn på en sti helt fram mot toppen

Her er det bratt!!

Toppen og turens mål- postkassen- er nådd:-)

Dette er typisk Safir, hun kommer meg alltid i møte. Hun går max. 15 meter fra meg før hun snur.

To gode venner

Mandag 22.06.09

Vi har hatt et nydelig vær her nord i dag, så jeg har trosset forbudet om å være ute, ihvertfall litt, slik at jeg fikk kjøpt meg gressklipper, og har klippet gresset. Den første måtte jeg levere inn igjen, for den var altfor tung å starte, men den andre fungerte fint, så nå ble det fint her, og Glenn fikk en fin mark å øve seg på å spille fotball- se bildene under. Tok et bilde til av huset også, fra en annen vinkel:-).  I morgen skal jeg på tur uansett, det er ihvertfall sikkert, selv om det er meldt dårlig vær fremover.

Lørdag 20.06. 09

Da er vi kommet oss vel frem, etter en lang, men veldig flott kjøretur. Ruten jeg har valgt de siste årene; Bergen-Voss, -Lærdal,- Årdal- Tuftagrø, -Otta, er den klart korteste ruten, men også den klart vakreste. Veiene er flere steder både veldig smale og svingete, men hva gjør vel det, når du blir blendet av den utrolig vakre naturen, og i tillegg sparer rundt fire timer totalt sett. Vi hadde et supert kjørevær, så naturen var som et utall fantastiske naturbilder. Bilder jeg desverre ikke hadde tid til å forevige pga. utstillingen jeg hadde tenkt å prøve å rekke.

Vel fremme pakket jeg ut, og redde opp sengen, før en stuptrøtt Laila sov i 3-4 timer. Glenn er litt så stor at han lekte nå med seg selv:-). Hadde kjøpt tre sett med Creator legosett til han fra 7-12 år, men han er så flink at han bygger det, selv om han ikke er fylt 6 enda. Tok bilde av det første han bygget, ett helikopter. Tror han her karen passer til å bli ingeniør eller noe når han blir stor, han er så utrolig flink å følge tegninger.

Klippet gresset et par timer i går, og hadde tenkt å fortsette i dag, men øyebetennelsen gjorde at jeg ikke får lov å gå ut på to dager, så slik ble det med den saken. Men det var ganske bra vær i går, så noen bilder tok jeg av huset og eiendommen rundt her, som dere kan se under.

Feriehuset vårt, som en gang tilhørte mormor. Det er et stort hus, med 5 soverom, to ganger, bod, kjeller, stor stue,

stort kjøkken, og et lite bad, men hvor jeg fikk satt inn dusjkabinett for et par år siden.

Her følger noen  bilder fra utsikten rundt huset........

Utsikten fra 2 av soverommene, samt fra stuen. Stranden er bare 200 meter fra huset, og 500 meter unna er en annen strand

som er like fin som i syden. Midnattsolen er utrolig vakker.