Bilder fra sommeren i nord 2010. Viser både bilder fra vakre Grimstad, og fra fjellturene våre.

Noen bilder fra stedet der jeg tilbringer hver sommer. Vakkert ikke sant? Alle bildene er tatt mellom 2330-0200

27/6 Da gikk vi på vår første fjelltur her i nord, til Skromdalen. Turen er ikke så lang, men veldig tung, for det går rett opp, og da rett ned igjen etterpå. Senere kommer vi nok til å gå mange turer her, for det er så nærmt her vi bor. Skogstur med de to yngste går vi etterpå denne fjellturen. Kun Safir og baron kan være med her:-). Det første bildet viser der vi starter, og så går vi opp langs elven, inni skogen.

28.06 Da gikk vi til Holmhaugan. Det er en lang tur, i tildels veldig bratt terreng. Fordi turen er såpass lang, er det faktisk hele 3 turkasser man kan skrive seg opp i, men kun den kassen som er på toppen gjelder for å få fjelltrimkruset.

Første bildet viser hvor vi starter, og så går vi først oppover til venstre, før vi svinger mot høyre, og opp mot fjellet dere ser i bakgrunnen. Da vi kom ned igjen, møtte vi til min store skrekk, mange kuer, men disse var heldigvis godlynte. Har opplevd kuer som har vært kjempefarlige i forhold til hundene mine. Da jeg var trygt over gjerdet, lot jeg Safir få lov til å hilse.:-)

29. 06. Da gikk turen til Spannslivatnet. Dette tror jeg er den tøffeste av disse fjellturene her nord. Ikke fordi den er så lang, det er den ikke, men fordi den er veldig krevende. Det står også i turbeskrivelsen, at den har svært bratte partier. For meg som har høydeskrekk, så er faktisk veien så bratt at når vi skal nedover igjen, så svimler det nesten, men bare nesten :-). Men ellers er turen flott, og utsikten på en fin dag er fantastisk :-). Denne turen har to postkasser, men kun den øverste gjelder for kruset.

30.06 . Denne dagen gikk vi to turer, da den ene turen til Hornneset var så lett:-).

Først kommer bilder fra turen til Horneset. Det var en tur i lett terreng, ingen bakker, og vi ble overrasket da vi hadde gått en halvtime, og så fant vi postkassen. He,he, det var jo ingen tur, men nydelig fint var det.

Og så var det tur 2 denne dagen, opp til fjellet Rundhaugan

1/7 Da bar turen til et nytt fjell- Stortinden-  , der vi måtte kjøre langt, og lengre enn langt for å komme frem. Vi måtte kjøre 1,5 timer til Engavågen.

Det var en fin tur på mange måter, men desverre skuffet YR nok engang, og det ble på ingen måte det været de meldte. Så vi gikk store deler av turen i tett, tett tåke, noe dere også ser på flere av bilene. Heldigvis var det kun stup på toppen, og det var gode stier, eller måtte vi ha snudd, så tett var det.

2/7 Kjørte vi til Reipå og gikk til nedre Rismålvatn, hvilket er en ganske god fjelltur, selv om ikke navnet tilsier det. Vi hadde flott turvær denne dagen. Det er tre turpostkasser på denne turen, men pga at det er farlig for barn å gå helt opp til toppen, er det postkasse nr.2 som gjelder for å få kruset.

3/7  Da var det tur for å gå til Blånasen. Nok en tur jeg ikke hadde vært på før, og nok en tur hvor vi måtte kjøre over en time for å komme dit. men FOR en tur og FOR en utsikt. Den flotteste turen jeg har gått på så langt i år. Blånasen ligger rett ved fergekaien der vi tar båten over til Svartisen. Det første bildet viser turen nedenifra. Vi gikk opp på fjellet til høyre, etter å først å ha gått til venstre oppover en bratt skogsvei.

Etter denne turen ble jeg syk med kraftig halsbetennelse, feber og forskjølelse. Kan ikke huske sist jeg var syk her nord, om jeg noen gang har vært det før. Så den neste turen vi gikk på var ikke før 11 juni, 2 dager etter bursdagen min:-).

11/7 En rolig og lett liten fjelltur til Grimstadskaret fra Reipåsiden. Vi hadde et nydelig vær, og møtte ganske masse mennesker på toppen. Blant annet en dame med hundeskrekk. Vet ikke helt hva hun tenkte når jeg kom opp der med to golden og en schæfer, men jeg hørte hun mumlet til en av de hun var sammen med at "så lenge jeg ikke ser på de, så går det vel bra". Huff stakkars dame,  Det første bildet er fra der vi starter, og så går vi opp mellom de to fjellkammene. Derfra kan vi se ned til huset her på Grimstad. Tok og et bilde av en av de mange gedigne pissemaurtuene vi møter på vår vei opp hit. Prøvde sågar å filme de flittige små på nært hold, men det var ikke så lett, for de kravlet plutselig opp på tauet på kameraet:-)